Rabu, 12 Mei 2010

~!nfO~


aku sje nk share sumthing ngan korang2 semua...
ni semua advise dr panel Dr. anak aku...
start anak aku lahir hinggalah ke skunk ni anak aku still lg amik injection walaupun dh lbh 1 1/2 thn...
bkn sbb anak aku skt tapi nk mengelakkan dier dr skt...
dmm2 tu mmg aderlakan...
tp aku amik xtra injection tuk protect anak aku...

1st xtra injection Alma adalah prevenar (pneumococcal vaccine)...
vaccine ni ader 4 dose kesemuanye..
mesti semua tertanye2 vaccine ni kegunaan dier tuk aper btl tak?
Watz is it used 4?
mengelakkan drpd pencerobohan penyakit berkaitan radang loike radang paru2 (pneumonia), jangkitan kuman dlm telinga (otitis media), meningitis n blood poisoning...
kalo nk tahu lbh lanjut pasal vaccine ni links diz web
http://www.netdoctor.co.uk/childrenshealth/medicines/100004923.html
n skunk ni dh ader iklan dlm tv psl diz vaccine..
korang perasan tak?

2nd xtra injection Alma is Varilix...
diz vaccine 4 chicken pox...
yg ni aku raser biase kot org amik...

da 3rd vaccine tuk Alma is flu vaccine...
ni aku amik sbb kes pertama H1N1 ari tu yg byk melibatkan selesema...
n now diz vaccine msh bleh digunakan tp 2nd defeat of H1N1 skunk ni tak semestinyer selesema tapi batuk sikit pun bleh dijangkiti H1N1.. 
so carefull la...
now jangkitan tu lg trk k...
bagi yg berumur 18 thn ke atas tu kalo nk amik vaccine H1N1 now dh ader kuar...
actually kalo yg kurang berkemampuan blh amik kat klinik2 kesihatan kerajaan...
tp korang kene tanyer sbb diorg takkan bg kalo korg tak tanyer...
so bg sesape yg mampu tu amikla kat swasta...
da vaccine still same tp berbayar ngan tidak jerk...
jgn kedekut sgt...


n da last vaccine yg aku amikkan tuk anak kesayangan aku tu adalah hepatitis A...
biasenyer korang dgr hepatitis B kan now aku nk citer pasal hepatitis A plak...
korang bce link ni... 
http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Kanak-kanak/HepatitisAkanak_kanak.php
 ni aper yg aku amikkan tuk anak aku la...
tapi kalo korang ader vaccine2 lain tu terpulanglah...
datz is ur choice rite...
terpulang kat u ouls lahkan...

n another vaccine yg korang blh amik tuk anak korang salah satunyer rotavirus...
diz 1 for baby start deliver until 6 months old jerk...
aku tak smpt amik tuk Alma vaccine ni...
ni link dier...
http://kidshealth.org/parent/infections/stomach/rotavirus.html
luangkan masa bace bnde ni tuk kesihatan anak k...
bkn aper ader org kate kat akulah kan anak baru sorg mampulah nk amik bnde ni semua...
aku nk highlight kat sini tu semua bergantung pd dri korang tuk set mind korang...
kalo raser diz vaccine terbaik tuk anak so akan dtg kumpul duit tuk anak2 yg akan lahir kelak...
bknnyer sekadar hangat2 tahi ayam jerk k...
cuz aku syg anak aku n aku akan syg anak2 aku yg bakal lahir nnt...
mind is very important cuz it can set watz u want rite...
thinking positive...
 


0 comments:

Catat Ulasan

LinkWithin

Free Personal signatures - cool!

TEXTAREA_ID